Русия компенсира липсата на внос с възкресяване на двигател от миналия век
- Икономика
- Текст:
Заводът обяви преди месец, че ще започне сглобяването на двигатели ZMZ-523 и производството вече е факт, съобщава сайтът „За рулем”. Двойният индекс на модела означава, че се произвеждат две модификации – бензинов двигател и двигател на пропан-бутан. Точно тази версия с двата вида гориво предлага добра цена, икономични разходи и други добри характеристики, според генералния директор Руслан Горевой.
Плановете са с двигателите ZMZ V8 първоначално да се захранва вторичния пазар за резервни части, а впоследствие може би и руското автомобилостроене, като обемът на производството ще се коригира в зависимост от търсенето.
V8, както показва наименованието му, е V-образен осемцилиндров двигател, изобретен в първоначания си вид в началото на ХХ век, намерил добро приложение в състезателни лодки и леки самолети. Използват го в по-мощни спортни или луксозни коли, както и в някои товарни. Първоначално е бил популярен избор и в самолетостроенето, но днес се използва рядко.
Руските версии от 1959 и 1967 г. са или изцяло от алуминий, или в комбинация с чугунен блок, за тежкотоварни камиони и автобуси. С двигател V8 се движат и някои от моделите на „Волга” и лимузините „Чайка”, в които се возеха държавните глави на бившите източноевропейски социлистически режими.
„Новият” ZMZ V8 е с работен обем 4,67 литра, мощност в бензиновата версия - 124 к.с и 298 N.m., а в двойногоривната - 138 к.с. и 314 N.m.. През 2021 г. Русия спря производството на пуснатия през 1963 г. ZMZ-523/524 инжекцион, но на фона на недостига на двигатели за автобусите ПАЗ и камионите ГАЗ – среден тонаж, от миналата година ZMZ-523/524 отново е на конвейра.
След руската инвазия в Украйна и въведените санкции, повечето чужди автопроизводители се изтеглиха от Русия и в страната активно се работи по програма за „импортозаместване” на чуждите стоки с руски.
Още по темата във
facebook